WEKO3
アイテム
教育においてアセントを得る? : 教育の場における説得、その再考
https://nuk.repo.nii.ac.jp/records/78
https://nuk.repo.nii.ac.jp/records/78fcb43429-f400-44c2-b175-836d39be29e1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
https://catalog.lib.kyushu-u.ac.jp/opac_download_md/12410/yamagishi.pdf | https://catalog.lib.kyushu-u.ac.jp/opac_download_md/12410/yamagishi.pdf
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-11-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教育においてアセントを得る? : 教育の場における説得、その再考 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Gaining assent in educational situations? : Reconsiderations about persuading children | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アセント | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 説得 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | インフォームド・コンセント | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | assent | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | persuasion | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | informed consent | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | metadata only access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | |||||
著者 |
山岸, 賢一郎
× 山岸, 賢一郎 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 1636 | |||||
姓名 | ヤマギシ, ケンイチロウ | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 1637 | |||||
姓名 | Yamagishi, Kenichiro | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | From the 1980s on, facing the need to ensure a non-coercive teaching in schools, persuasion as an educational method has been highly praised by scholars in educational science, education-related agents and teachers. This method had schoolteachers to meet the following two requirements: 1. The teacher shall gain the agreement of the pupil about the validity of the taught content in order to perform teaching. 2. In cases where the teaching is judged to be imperative and the pupil's agreement cannot be gained, teaching without agreement is allowed. The purpose of this article is to demonstrate the efficiency and limits of such a persuasion method from an ethical viewpoint. Referring to the debate on informed consent and assent in the field of medical science and bioethics, the following three arguments will be made clear: l. Since the grounding of beneficence has become impossible under postmodernity, the persuasion method is essential in order to legitimate the beneficence of the schoolteacher. 2. The persuasion method acts also as an opposing factor to the present tendency toward standardization in school teaching. 3. Therefore, it becomes clear that one willing to use the persuasion method to ensure the ethical legitimating of school teaching while wishing to uphold the present condition of school teaching is bound to fall in a serious dilemma. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | この論文は「飛梅論集 : 九州大学大学院教育学コース院生論文集」(vol.8, 2008, p.53-67)に掲載された論文を査読し、『研究論文集-教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集-』Vol.2, No.1(2008/9)に採択されたものである。 | |||||
書誌情報 |
研究論文集-教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集- 巻 2, 号 1, 発行日 2008-09-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 九州地区国立大学間の連携に係る企画委員会リポジトリ部会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1882-8728 | |||||
情報源 | ||||||
関連名称 | 九州大学 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
URI | ||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/2324/12410 | http://hdl.handle.net/2324/12410 | |||||
識別子タイプ | HDL |